Dinges Logistics planuje i rozlicza swoje trasy dla ponad 100 ciągników siodłowych w systemie zarządzania transportem CarLo® firmy Soloplan, który wyświetla dyspozytorom informacje o wszystkich ruchach na czterech monitorach. Oczekiwania każdego kierowcy – jeśli je znasz, to posiadasz istotną wiedzę konieczną do szybkiego rozwoju w branży transportowej. Dobrym przykładem jest firma Dinges Logistics, która w ciągu ostatnich dwóch lat potroiła swoją flotę pojazdów do ponad 100 ciągników siodłowych. Jedną z tajemnic sukcesu jest to, że założyciel firmy, Ingo Dinges, sam siedział za kierownicą ciężarówki i zna codzienne życie zawodowego kierowcy z własnego doświadczenia. To samo dotyczy kadry kierowniczej tej średniej wielkości firmy, np. kierownik spedycji Rainer Wagner przez wiele lat pracował jako kierowca, zanim przeniósł się do biura. Firma ta, specjalizując się w branży chemicznej i transporcie cysternowym, osiągnęła w 2017 roku taki punkt swego dynamicznego rozwoju, że niezbędnym okazało się zastosowanie nowoczesnego systemu zarządzania transportem (TMS) do dyspozycji i rozliczeń. Wówczas nastąpił wieloetapowy proces selekcji z ostatecznym udziałem trzech dostawców oprogramowania, w którym zwycięzcą okazała się firma Soloplan GmbH z systemem CarLo®. „Oprócz innowacyjnego i przyszłościowego oprogramowania, Soloplan przekonał nas przede wszystkim licznymi referencjami i profesjonalną obsługą” – podkreśla Ingo Dinges.
Dowolność wizualizacji
Do momentu wdrożenia nowego rozwiązania w maju 2017 roku, dyspozytorzy w swoim codziennym planowaniu korzystali jedynie z zapisów papierowych oraz list w Excelu. Obecnie w tej firmie nikt nie może sobie już wyobrazić takiego stanu rzeczy. Każdy z siedmiu dyspozytorów w siedzibie firmy w Grünstadt pracuje za czterema dużymi ekranami, które dostarczają informacji o wszystkich nowych, planowanych, załadowanych i dostarczonych zleceniach. Planowanie transportu odbywa się tutaj tylko za pomocą metody „przeciągnij i upuść” na poszczególnych monitorach. Podczas gdy pierwszy monitor wyświetla wszystkie komunikaty między kierowcami i dyspozytorami, a także dostępne wyposażenie, wszystkie ładunki z wczoraj, dziś i z dnia następnego widoczne są na drugim ekranie. Ekran trzeci przedstawia graficzny plan rozmieszczenia zasobów z osią czasu, a czwarty monitor przedstawia szczegóły poszczególnych zleceń. Przypisanie poszczególnych ekranów do odpowiednich treści w razie potrzeby można oczywiście zmieniać i rozbudowywać.
Sprawdzony system sygnalizatora
Z pomocą interfejsu telematycznego Trimble używanego w Dinges można przykładowo wyświetlać aktualne lokacje pojazdów, które CarLo® automatycznie porównuje z planowanymi terminami dostaw. Jednocześnie wykonywane jest szacowanie, czy założone cele są osiągalne w zaplanowanym czasie. W przypadku podejrzewanych opóźnień CarLo® automatycznie generuje odpowiednie ostrzeżenia. Ponadto zlecenia, których to dotyczy, zostają zaznaczone na czerwono, natomiast zlecenia w kolorze zielonym i żółtym są traktowane jako zgodne z planem. W ten sposób dyspozytorzy od razu wiedzą, któremu kierowcy muszą poświęcić szczególną uwagę. „System sygnalizacji świetlnej firmy Soloplan doskonale się sprawdził i zapewnia nam wygodną przejrzystość” – wyjaśnia Wagner. A propos kierowców – otrzymują oni zlecenia bezpośrednio z CarLo® na terminal telematyczny zainstalowany w pojeździe, dzięki czemu błędy transmisji należą już do przeszłości. Po potwierdzeniu odbioru przez kierowcę, nawigacja ciężarówki uruchamia się automatycznie, a aktualne dane lokacyjne są nieustannie przesyłane do CarLo®. Podczas trwania trasy kierowcy jednym naciśnięciem przycisku wprowadzają kolejne statusy przesyłek, które są także zgłaszane do CarLo® i wyświetlane w dziale dyspozycji. „W ten sposób ograniczyliśmy do minimum liczbę telefonów wykonywanych do naszych kierowców związanych ze zleceniami i mamy więcej czasu na bardziej przyjemne tematy” – mówi Wagner.
Duży efekt oszczędnościowy
Oprócz siedmiu pracowników działu dyspozycji, kolejnych pięciu pracowników Dinges pracuje z CarLo® w dziale księgowości, a dwóch następnych w dziale personalnym.
Ten ostatni dział korzysta przede wszystkim ze zautomatyzowanego teraz rozliczania diet, które jest generowane na podstawie danych dotyczących pozycji i czasu z telematyki.
„CarLo® przekształca otrzymane informacje w dokładne rozliczenia diet, zarówno krajowe jak i zagraniczne, które są akceptowane przez nasz urząd skarbowy”, mówi Wagner. Korzyści są teraz jeszcze większe dzięki zautomatyzowanemu już fakturowaniu – wagi przesyłek wymagane do rozliczenia oraz czasy załadunków i rozładunków są przesyłane z telematyki wraz z potwierdzeniem dostawy i uzupełniane o pozostałe dane zlecenia w CarLo®. Na tej podstawie można uruchomić fakturowanie jednym naciśnięciem przycisku, co nie tylko oszczędza czas, ale także poprawia przepływ pieniężny. „W przeszłości musieliśmy każdorazowo dzwonić do naszych kierowców, aby szybko uzyskać wymagane informacje” – wspomina Wagner.
Jest jeszcze wiele możliwości
Obsługa manualna jest obecnie wykonywana tylko w obszarze wprowadzania przesyłek, przy czym 60 procent z około 150 codziennych zleceń spływa już w formie elektronicznej. Niektórzy więksi klienci firmy od dawna są połączeni z CarLo® za pośrednictwem internetowej platformy logistycznej AXIT. W tym kontekście Ingo Dinges bardzo pozytywnie podsumowuje efekt zmiany oprogramowania: „Jesteśmy bardzo szczęśliwi, że pracujemy obecnie z CarLo® znajdując tym samym w firmie Soloplan kompetentnego partnera, który nawet za trzydzieści lat nadal będzie istnieć”, powiedział Dinges.
Rainer Wagner nie chce myślami wybiegać tak daleko w przyszłość. Kierownik spedycji woli skupić się na dalszym doskonaleniu procesów w najbliższym czasie. „Prawdopodobnie wykorzystujemy tylko około 70 procent możliwości oferowanych przez potężne narzędzia CarLo®”, szacuje Wagner. Pragnie on nad tym pracować i wspólnie z Soloplan poczynić dalsze kroki w kierunku pełnej digitalizacji.